<$BlogRSDURL$>

quarta-feira, julho 27, 2005

(Não sei se alguém chegou a ver, mas este post estava enorme, quase o dobro do anterior. Então, resolvi dividí-lo para que vocês tenham tempo de visitar outros blogs! Mas isso também significa que amanhã haverá a continuação do mesmo assunto: Night Shyamalan.)
.
MAIS NIGHT SHYAMALAN, ESPIRITUALIDADE E WIDE AWAKE

(Acho que fico tão empolgada ao falar de Night Shyamalan e seus filmes, que essa noite até sonhei que o vi passar e dei uma de tiete: corri atrás dele para pedir um autógrafo e tirar uma foto ao seu lado.)

Bom, hoje ia escrever sobre o filme OLHOS ABERTOS (nome original: WIDE AWAKE), seu primeiro filme comercial e o segundo na sua carreira. Mas, em vez de afugentar os leitores do Desanuviando, escrevendo mais um textão, busquei na internet, sem nenhuma imparcialidade, somente os (poucos) artigos que elogiam esse filme. Copio abaixo os trechos mais interessantes, que trouxeram informação nova sobre o Shyamalan, e outros comentários sobre o filme, os quais eu assinaria em baixo.

Para começar, a religião de Night Shyamalan, já que a espiritualidade está, de alguma forma, presente em seus filmes. Bom, alguns já viram traços de catolicismo em seus filmes (Night estudou durante muitos anos numa escola católica e tinha as maiores notas da sala em Religião); outros viram o espiritismo; e houve quem achasse que ele tentava “camuflar” conceitos hindus. Sobre isso, o diretor indiano diz: “I believe in believing”.

No melhor artigo que encontrei sobre Shyamalan e seus filmes está escrito::

“What is M. Night Shyamalan trying to tell us? Clearly, the writer/director of mega-hits The Sixth Sense, Unbreakable, and Signs has something on his mind. More than any other popular director in America, Shyamalan deals with big ideas. Almost alone among his colleagues, he treats religion seriously and sympathetically, as opposed to the Hollywood norm of contempt and condescension.

(…)
In Shyamalan's films there are no coincidences. There is no blind luck. The universe is benevolent. With faith, even tragedies lay the foundation for hopeful endings. In the last scene of Signs, we find Father Graham Hess, played by Mel Gibson, wearing his clerical collar again, reconciled with his God.
"I can't think of any other Hollywood film made in the past quarter-century that sides so forthrightly with belief over disbelief," says Teachout of Signs. While that's an exaggeration--there was the beautifully crafted Shadowlands (1993), based on Christian apologist C. S. Lewis' marriage to Joy Gresham, and A Stranger Among Us (1992), set in a New York Hassidic community--it's striking that not just one but all of Shyamalan's movies endorse a religious worldview.
Gibson, a devout Catholic who has made many movies outside the Hollywood mainstream, observes: "The humanity in Signs comes from the spiritual element, because all of us have within us an instinctual thing that wants to reach for a higher place, that has a suspicion that there is a higher realm outside ourselves that exists and influences who we are. We all ask that question: `Why the hell am I here?' That's human nature. And Night gives us a big dose of that human nature in the film."
(…)

All of these films involve decent people trying to overcome trauma in their lives. And all achieve a sort of redemption through acts of bravery, kindness, or sacrifice.

(continua amanhã...)
Comments:

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Site Meter